نمایشی از جنس ایمان؛ «سرجون» روی صحنه ساری رفت
شب اول اجرای نمایش عاشورایی «سرجون» در بوستان ولایت شهرستان ساری، صحنهای بود از شور و شعور حسینی؛ نمایشی که نه تنها روایتگر ماجرای کربلاست، بلکه آینهای از واقعیتهای امروز جهان اسلام را پیش چشم تماشاگران میگذارد. این اثر فاخر، حاصل تلاش بیوقفه گروه تئاتر آیینی یاس از فریدونکنار است؛ گروهی مردمی، برخاسته از مسجد، که سالهاست با عشق به اهل بیت، صحنهها را به محراب تبدیل کردهاند.
در ادامه، گزارشی روایتمحور از اجرای شب اول نمایش سرجون و گفتوگوی اختصاصی با امیر امیرنیا، کارگردان نمایش و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدونکنار، و حمیدرضا بصیر، سرپرست گروه یاس و تهیهکننده این اثر را خواهید خواند.

سرجون؛ از مسجد تا کربلا
روایتی ۹۰ دقیقهای در ۱۸ پرده
گروه تئاتر آیینی یاس که فعالیت خود را از مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) در فریدونکنار آغاز کرده، با اجرای «سرجون» بار دیگر ثابت کرد که هنر متعهد میتواند فراتر از سالنهای نمایش، صدای مردم باشد. این گروه از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۲۱ اثر در حوزههای عاشورایی، فاطمی، مهدوی و دفاع مقدس تولید کرده و در شهرهای مختلف از جمله تهران، ساری، قائمشهر، بابلسر و فریدونکنار به روی صحنه برده است.
نمایش سرجون، در محرم ۱۴۰۴ با مدت زمان ۹۰ دقیقه و در قالب ۱۸ پرده آماده شد و با حضور ۳۱ بازیگر و ۳۵ نفر عوامل اجرایی، به کارگردانی امیر امیرنیا و تهیهکنندگی حمیدرضا بصیر اجرا گردید. این نمایش در شبهای ۸ و ۹ مرداد در ساری اجرا شد و سپس عازم مسیر پیادهروی اربعین در عراق خواهد شد.
صهیونیسم، عاشورا و امروز ما
داستانی تاریخی با پیوندی اجتماعی
نمایش سرجون صرفاً بازخوانی واقعه کربلا نیست. این نمایش عاشورایی بهگونهای هنرمندانه، توطئهها و دخالتهای یهود در صدر اسلام را با تحرکات امروز رژیم صهیونیستی علیه جهان اسلام پیوند میزند. در سکانسهایی از نمایش، بیننده شاهد تلنگرهایی است به وقایع روز؛ از جنگ دوازده روزه صهیونیستها با ایران گرفته تا نقش رسانه و نفوذ در ذهنها.
این همنشینی تاریخی و معاصر، به «سرجون» هویتی چندلایه بخشیده که هم آگاهیبخش است و هم احساسبرانگیز.

گفتوگو با امیر امیرنیا، کارگردان نمایش سرجون
“تئاتر باید محل تبیین باشد، نه تنها نمایش”
امیر امیرنیا، کارگردان این نمایش و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدونکنار، در حاشیه اجرای شب اول گفت:«نمایشی که مشاهده کردید، حاصل تلاش گروه یاس به سرپرستی آقای بصیر است؛ گروهی از دل مسجد، با بچههایی که سالهاست در مسیر پیادهروی اربعین در کربلا اجرای عاشورایی دارند.»
او ادامه میدهد: «سرجون، نمایشی پُرهزینه و پرتلاش است. با اینکه بضاعت مالی ما اندک بود، اما با تمام توان بچهها اجرا شد. داستان سرجون درباره دخالت یهود در زمان پیامبر (ص) و پیوند آن با اتفاقات اخیر کشور است. تهاجم قوم صهیونیست به ایران و پاسخی که ملت ما به آن دادند، بخشی از روایت این نمایش است.»
امیرنیا با تأکید بر اهمیت نقش تئاتر در تبیین مسائل اجتماعی میگوید: «همانطور که رهبر معظم انقلاب و امام راحل تأکید داشتند، باید از ابزارهای هنری برای تبیین استفاده کنیم. تئاتر بهترین ابزار برای رساندن پیامهای ذهنی به مردم است. باید این فضا گسترش پیدا کند و هر هنرمند دغدغهمندی، ایده خود را روی صحنه بیاورد.»
گفتوگو با حمیدرضا بصیر، تهیهکننده سرجون
“ما فقط بازیگر نیستیم؛ راویان یک حماسهایم”
حمیدرضا بصیر، تهیهکننده نمایش و سرپرست گروه یاس، از سابقه فعالیت این گروه میگوید:«ما از سال ۱۳۹۳ تا حالا، ۲۱ اثر در حوزههای مختلف اجرا کردهایم. توفیق داشتیم ۸ سال در مسیر پیادهروی اربعین در کربلا برای زائران اباعبدالله اجرا داشته باشیم. نمایش سرجون حاصل چند ماه تمرین و تلاش جهادی است. تمام اعضای گروه بهصورت داوطلبانه کار میکنند، بدون دریافت هیچ حقالزحمهای.»
او درباره محتوای اثر میافزاید: «نمایش سرجون یک بازخوانی تاریخی است با نگاهی به وضعیت امروز. هدف ما صرفاً اجرای یک نمایش نیست؛ ما تلاش میکنیم به زبان هنر، روشنگری کنیم و روایتگر حقایق باشیم.»

ساری؛ صحنهای برای آغاز یک مسیر
بوستان ولایت ساری، در شب هشتم مرداد، میزبان صدها تماشاگر علاقهمند بود که برای دیدن اجرای شب اول «سرجون» آمده بودند. ترکیب طراحی صحنه، نورپردازی، موسیقی زنده و بازیهای دقیق بازیگران، فضایی تأثیرگذار را ایجاد کرده بود.
تماشاگران در سکوت، درگیر دیالوگهای پرمغز و تصاویر قدرتمند بودند؛ تصاویری که گاه اشک از چشمانشان جاری میکرد و گاه فریادی از قلبشان برمیانگیخت.
از ساری تا عمود ۱۰۸۶ نجف – کربلا
ادامه مسیر روشنگری، اینبار در سرزمین عشق
گروه یاس بعد از اجرای موفق شبهای ساری، اکنون آماده عزیمت به کشور عراق است. از ۱۷ مرداد تا شب اربعین، در موکب «مع امام المنصور» در عمود ۱۰۸۶، اجرای نمایش سرجون برای زائرین امام حسین (ع) ادامه خواهد داشت.
مردمی بودن، باور قلبی و تعهد بیچشمداشت، ویژگی بارز این گروه فرهنگی است که باعث شده اجرایشان تنها یک نمایش نباشد؛ بلکه یک پیام باشد.

تئاتر آیینی، زبان روشنگری ملتهاست
نمایش «سرجون» فقط یک نمایش نبود؛ بیانیهای هنری بود علیه تحریف تاریخ و تهاجم فرهنگی. گروه یاس با تکیه بر ایمان، همت و هنر، نشان داد که چگونه میتوان از دل مسجد، به قلب تماشاگران راه یافت و پیام عاشورا را به زبان روز، بازگو کرد.
در روزگاری که جنگ رسانهها و روایتها به اوج رسیده، چنین آثار هنری میتوانند نور هدایت و بیداری باشند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟